Plotsklaps weer hele groep bedrijven in de illegaliteit
Uitspraak van de Raad van State zorgt voor nieuwe grote zorgen in stikstofdossier.
Veel ambtenaren en bestuurders van de provincies zijn met een kater de kerstdagen ingegaan, evenals talloze ondernemers. De reden is een complexe uitspraak van de Raad van State woensdag 18 december 2024, waarvan de impact nu langzaam tot de betrokkenen begint door te dringen.
Opnieuw levert het slepende stikstofdossier flinke hoofdpijn op. Dit keer doordat de Raad van State, gedwongen door een uitspraak van het Europese Hof van Justitie, woensdag heeft bepaald dat intern salderen van stikstofruimte, door bijvoorbeeld industriële bedrijven en veehouders, of bij de aanleg van woonwijken, toch niet zonder natuurvergunning mag. Wel is dat vijf jaar lang toegestaan.
Plotseling niet legaal
De uitspraak heeft terugwerkende kracht. Daardoor moet elke activiteit van de afgelopen vijf jaar waarbij intern is gesaldeerd, opnieuw onder de loep worden genomen. Waarschijnlijk hebben ze grotendeels alsnog een natuurvergunning nodig. De provincies vragen zich af of ze daar de ambtelijke capaciteit wel voor hebben.
Bovendien betekent dit dat talloze industriële bedrijven en veehouders plotseling nu niet legaal bezig blijken te zijn. Ook zijn niet alle woonwijken op een legale manier aangelegd, omdat voor de stikstofuitstoot tijdens de bouw achteraf toch een natuurvergunning nodig was. De Raad van State heeft wel bepaald dat provincies de komende vijf jaar nog niet hoeven te handhaven.
Herhaling
Dit is een herhaling van wat er met de PAS-melders gebeurde. Een belangrijk verschil is dat de provincies niet goed kunnen weten wie er intern gesaldeerd heeft, een aanpak die de afgelopen jaren gebruikelijk was bij alle mogelijke activiteiten waarbij stikstof vrij kwam en terecht kon komen op beschermde, stikstofgevoelige natuurgebieden.
Intern salderen betekende tot nu toe dat een nieuwe natuurvergunning niet nodig was bij de bouw van een nieuwe stal, de aanleg van een weg, of de bouw van een industriële machine, als de stikstofuitstoot niet hoger uitkwam dan wat in de oude situatie vergund was. Vanaf nu echter staan de gevolgen van dat nieuwe project ‘op zichzelf’, schrijft de Raad van State in de uitspraak. Bijkomend pijnpunt is dat dan ineens het ‘additionaliteitsvereiste’ meeweegt: is de stikstofruimte die gebruikt wordt niet nodig voor het beschermde natuurgebied dat in de buurt ligt?
Het wordt hierdoor erg lastig om dankzij intern salderen een project van de grond te tillen. Ook is dit een extra horde voor het legaliseren van de PAS-melders, omdat provincies onder andere intern salderen wilden gebruiken om deze groep ondernemers te helpen.
Stil liggen
Juristen bij DLV Advies benadrukken dat deze zelfde juridische kwestie twee jaar geleden al speelde bij ‘extern salderen’. In dat externe geval wordt de stikstofruimte die élders vrijkomt, gebruikt voor bijvoorbeeld de uitbreiding van een luchthaven, de bouw van een machinepark of het aanleggen van een woonwijk. ‘Deze discussie zorgde er twee jaar geleden bij het extern salderen al voor dat de vergunningverlening helemaal stil kwam te liggen. Deze nieuwe uitspraak gaat mogelijk hetzelfde effect hebben.
De uitspraak van de Raad van State werkt twee kanten op in de tijd. Voor de toekomst worden veel meer activiteiten vergunningplichtig. Voor het verleden, de afgelopen vijf jaar, betekent het dat veel ondernemers bedrogen uit komen. ‘Er is nu opnieuw een hele groep bedrijven die, terwijl ze deden wat de overheid van ze vroeg, plotsklaps in de illegaliteit is beland’, zegt DLV Advies.
Hoe groot is de groep?
Hoe groot die groep is, dat onderzoeken de provincies de komende tijd. Maar de uitspraak heeft grote gevolgen, want dit gaat niet alleen over de veehouderij, maar over alle activiteiten waar stikstof bij vrijkomt. Dit treft ook de woningbouw, en ook de wegenbouw.
Zoals gezegd, komt nu ook het ‘additionaliteitsvereiste’ om de hoek kijken. Hoe streng gaat dat vereiste worden? De stikstofdepositie op zo’n 70 procent van de Natura 2000-gebieden bevindt zich namelijk nog boven de Kritische Depositiewaarde, en bevindt zich wat dat betreft nog niet in de ecologisch veilige zone. Een ander heikel punt uit de uitspraak van woensdag 18 december 2024 van de Raad van State: ‘Als je een activiteit wilt uitvoeren waar stikstofemissie bij vrijkomt, dan moet je vanuit het verleden stikstofrechten hebben. Dat is wat de referentiesituatie genoemd wordt. Daarvan heeft de Raad van State nu gezegd dat als die referentiesituatie een milieutoestemming is, dus bijvoorbeeld een oude Hinderwetvergunning of een milieuvergunning en daar zit stikstofruimte in die je structureel onbenut hebt gelaten, dan mag je die niet zomaar alsnog benutten voor een nieuw project. Dat is de ‘latente ruimte’, zoals die vaak wordt genoemd. Op die latente ruimte was al kritiek, omdat bij gebruik daarvan de stikstofuitstoot in de praktijk omhoog gaat. Die stikstofruimte was op papier weliswaar al vergund, maar werd niet benut. En die stikstofruimte kon je tot nu toe in het geval van een nieuw project wel gaan benutten. Ook daar steekt de Raad van State nu een stokje voor.’
Een verrassing
Onder de streep gaat het hier om een ruk aan het stuur door de hoogste bestuursrechter van Nederland, zegt Ronald Olivier van Van der Feltz Advocaten. ‘In 2019 is de Spoedwet Aanpak Stikstof in drie weken door de Eerste en Tweede Kamer gejast. De vergunningplicht voor intern salderen die eerst wél bestond, is toen uit de wet gehaald, zonder dat iemand zich dat op dat moment realiseerde. In januari 2021 heeft de Raad van State een uitspraak gedaan in de Logtsebaan-zaak, waarbij is gezegd dat er door die wetswijziging inderdaad geen vergunningplicht voor intern salderen meer was. Het wonderlijke nu is dat die vergunningplicht opnieuw wordt geïntroduceerd, op basis van rechtspraak van het Hof van Justitie in Luxemburg. Dat wel een verrassing, dat had Binnenlands bestuur niet zien aankomen.’
Bron tekst: Binnenlands bestuur
Bron foto: Pixabay
Advisering bedrijven
Adviesbureau Opifex adviseert bedrijven op het gebied van milieu, bouw en ruimte.
Advisering overheden
Onze ervaren specialistische adviseurs op het gebied van milieu, bouw en ruimte geven binnen uw organisatie flexibel en adequaat invulling aan de tijdelijke behoefte.
Projectbegeleiding en projectrealisatie
Wij ontwikkelen, nemen aan en /of begeleiden bouwprojecten, inclusief de daarbij behorende infrastructuur. Hierbij leveren wij u een totaalpakket op maat.
Nieuws
Publicatie PGS 33-2 Nieuwe Stijl
Adviesbureau Opifex heeft samen met andere leden van de PGS-stuurgroep meegewerkt aan het opstellen van de hernieuwde richtlijn PGS 33-2. Op 13 november jl. is deze gepubliceerd op de website van PGS.
Nieuw: VNG handreiking Activiteiten en milieuzonering
De nieuwe VNG-handreiking Activiteiten en milieuzonering vervangt de veelgebruikte publicatie Bedrijven en milieuzonering uit 2009 (ook wel het ‘Groene boekje’ genoemd).
Bedrijfsuitje Adviesbureau Opifex
Elk jaar organiseren 2 collega’s van ons team ons jaarlijkse bedrijfsuitje. Voor de andere collega’s blijft het een geheim wat we gaan doen. Pas op het moment dat we op de locatie zijn, wordt duidelijk wat de activiteit wordt.
Actualisatie AERIUS Calculator en Connect op 1 oktober 2024
Op dinsdag 1 oktober 2024 vindt de jaarlijkse actualisatie van AERIUS Calculator (berekenen stikstofneerslag) en Connect plaats. Lees meer hierover in ons nieuwsbericht.