Sinds 1995 uw deskundige partner voor advies en uitvoering op het gebied van milieu, bouw en ruimte
Milieuzorgsysteem
Compliance management, meer dan milieuzorg alleen
Voldoen aan wet- en regelgeving geeft uw bedrijf een ‘license to operate’. Het goed borgen van de identificatie en naleving van wet- en regelgeving is daarom belangrijk voor uw organisatie. Daarbij is tegenwoordig een scala aan managementsystemen beschikbaar om er voor te zorgen dat de organisatie ‘in compliance’ is. Dit gaat verder dan de welbekende milieuzorg- en kwaliteitsmanagementsystemen (ISO 14001 en ISO 9001). In ISO normen zijn alle onderdelen van een compliance managementsysteem opgenomen om de naleving aantoonbaar te maken:
- identificeren van wet- en regelgeving;
- vertalen van de eisen uit wet- en regelgeving naar de consequenties voor de eigen organisatie;
- borgen van de uitvoering;
- eigen beoordeling van de naleving;
- interne audits;
- beoordeling van het resultaat door de directie.
Wij bieden u ondersteuning bij het zo efficiënt mogelijk implementeren en onderhouden van het voor uw bedrijf gewenste compliance managementsysteem dat praktisch en voor de gehele organisatie hanteerbaar is. Voor elke opdrachtgever maken we daarvoor een bedrijfsspecifiek register op maat (MS Office Excel, een gangbaar systeem), met alle relevante wet- en regelgeving rond milieu, veiligheid, bouw en eventueel arbo, gerelateerd aan onder meer de omgevingsvergunning (milieu, bouw, brandveilig gebruik, etc.), Activiteitenbesluit, watervergunning, RI&E en de bedrijfssituatie. Dankzij periodiek updaten is dat register continu up-to-date en dus altijd beschikbaar voor de auditor.
Organisaties willen tegenwoordig Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Een goede naleving van wet- en regelgeving, die in deze tijd van voortdurende ontwikkeling alsmaar verandert, is dan een vereiste. Wij zijn vroegtijdig op de hoogte van veranderingen in wet- en regelgeving. Op basis daarvan adviseren wij u over eventuele maatregelen die u moet nemen om ‘in compliance’ te blijven. Tijdig signaleren van veranderingen in wet- en regelgeving geeft u de tijd om de juiste beslissingen te nemen en onnodige kosten te voorkomen. Daarnaast kunnen wij desgewenst alle milieu-, arbo- en veiligheidsaspecten van uw bedrijf periodiek monitoren en geven we adviezen over het voorkomen en oplossen van ‘non-compliance’ situaties.
Voor een verdere toelichting bij u op het bedrijf kunt u uiteraard contact opnemen met ons secretariaat.
Specifieke vraagstukken
Heeft u een (milieu)vraagstuk waar u niet uit komt? Ook bij specifieke of meer complexe vraagstukken zijn wij u graag van dienst.
Referenties bedrijven
Referenties overheden
Nieuws
Publicatie PGS 33-2 Nieuwe Stijl
Adviesbureau Opifex heeft samen met andere leden van de PGS-stuurgroep meegewerkt aan het opstellen van de hernieuwde richtlijn PGS 33-2. Op 13 november jl. is deze gepubliceerd op de website van PGS.
Nieuw: VNG handreiking Activiteiten en milieuzonering
De nieuwe VNG-handreiking Activiteiten en milieuzonering vervangt de veelgebruikte publicatie Bedrijven en milieuzonering uit 2009 (ook wel het ‘Groene boekje’ genoemd).
Bedrijfsuitje Adviesbureau Opifex
Elk jaar organiseren 2 collega’s van ons team ons jaarlijkse bedrijfsuitje. Voor de andere collega’s blijft het een geheim wat we gaan doen. Pas op het moment dat we op de locatie zijn, wordt duidelijk wat de activiteit wordt.
Actualisatie AERIUS Calculator en Connect op 1 oktober 2024
Op dinsdag 1 oktober 2024 vindt de jaarlijkse actualisatie van AERIUS Calculator (berekenen stikstofneerslag) en Connect plaats. Lees meer hierover in ons nieuwsbericht.